Te koud om buiten te komen? Sporten vanuit je woonkamer doe je zo! Spierversterkende oefeningen stretchen

Te koud om buiten te komen? Sporten vanuit je woonkamer doe je zo!

In de winter is onze knusse huiskamer zo aantrekkelijk dat we liefst zo weinig mogelijk buiten komen. We zien onszelf gezellig in de zetel zitten, liefst nog onder een fleece deken met een warme chocomelk. Het goede voornemen voor meer sporten en bewegen dit jaar moet er dan ook vaak aan geloven. De oplossing om het allemaal wat aangenamer te maken? Ga gewoon thuis aan de slag! Zo blijf je fit tijdens de winter.

Onze tips voor het beste resultaat

  • Maak 3 keer per week tijd om wat oefeningen te doen. Dit hoeft niet veel te zijn, met 15 tot 30 minuten kom je al ver.
  • Krachtoefeningen zijn belangrijk, maar probeer daarnaast ook nog actief te zijn. Neem de trap, ga wandelen tijdens je middagpauze …
  • Maak er een vast ritueel van zodat je het langer volhoudt.
  • Maak het zo leuk mogelijk. Zet je favoriete muziek op, betrek je partner/kinderen/vrienden erbij en geniet nadien van het goede gevoel dat sporten je geeft.

Voorkom blessures door op te warmen

Gooi je spieren eerst goed los voor je begint.

  • Loop de trap 5 keer op en af in een goed tempo
  • Cirkel je rechterarm rond: 5 keer naar voor en 5 keer naar achter. Herhaal met de linkerarm en daarna met de twee armen samen.
  • Zet je handen in je zij en draai met je heupen 10 keer links en 10 keer rechts

Oefeningen voor een fit en gezond lichaam

Voor een lichaam in balans is het belangrijk dat je je niet beperkt tot 1 spiergroep. Daarom geven wij een overzicht van gemakkelijke krachtoefeningen voor het hele lichaam. Een wasbordje ga je er niet van krijgen, een gezond en sterk lichaam wel!

  • De oefeningen bestaan uit herhalingen en sets. De beweging 1 keer volledig doen, noemen we een herhaling. Een set bestaat dan uit verschillende herhalingen. Probeer van elke oefening 1 set van 8 tot 12 herhalingen te doen. Als dat lukt zonder een gevoel van vermoeidheid, kan je geleidelijk aan overgaan naar 2 of 3 sets. Hou altijd een korte pauze tussen 2 sets.
  • Ga diep! De spieren die je traint moeten moe zijn na de oefening. Het kan zijn dat je in het begin wat last hebt van stijve spieren, maar dit gaat over. Blijft de spierpijn? Dan kan het zijn dat je de oefening verkeerd doet. Vraag raad aan je huisarts, kinesist of fitnessinstructeur.
  • Doe elke stretchoefening 2 keer 30 seconden. Doe dit rustig. Veer of spring dus niet en kom altijd rustig uit de rekhouding.

Sportshoenen hartje veters.jpg

Sterke benen en billen

Oefeningen benen.jpg

Strakke buik

Oefeningen strakke buik.png

Gespierde armen, schouders en borst

Oefeningen armen, schouders.png

Vergeet nadien niet te stretchen

Niemand vindt stijve spieren en blessures leuk, daarom gaven we je ook goede stretchoefeningen mee. Sla ze niet over, ze zijn belangrijk.

Heb je de smaak te pakken? Dan hebben we goed nieuws. Het Vlaams Instituut voor Gezond leven heeft nog een heleboel krachtoefeningen en stretchoefeningen uitgewerkt. Afwisseling verzekerd!