Start to run

Start to run

Meer sporten, het is een voornemen dat veel mensen hebben bij de start van  het nieuwe jaar. Volhouden daarentegen is iets anders! Niet getreurd, elke dag is een nieuwe kans! Met een duidelijke planning en een goed paar loopschoenen schiet je zo uit de startblokken!

Het is goed voor je uithoudingsvermogen en je conditie en het is de ideale manier om je hoofd leeg te maken na een stressvolle dag.

Alle begin is moeilijk, ook bij lopen. Stel dus haalbare doelen. Voor beginnende lopers is één keer per week joggen voldoende. Wanneer je merkt dat je lichaam meer aan kan, kan je rustig opbouwen. Met deze loopschema’s kan je alvast aan de slag!

Bij lopen in intervallen wissel je lopen af met wandelen. Dat is een goede manier om langere afstanden af te leggen. Je gunt je lichaam wat rust en houdt het zo langer vol!

Muziek luisteren tijdens het lopen kan een goede motivatie zijn. Ook pas je je automatisch aan het tempo van de muziek aan. Dat kan helpen om een gepaste snelheid aan te houden, waardoor je jezelf niet overbelast. Kies dus in het begin muziek met een rustig tempo.

Stretch! Zowel voor als na het lopen. Stretchoefeningen warmen je spieren rustig op en voorkomen stramme spieren achteraf. Vooraf kan je met je armen zwaaien en je benen losschudden of wat wandelen. Stretchen na het lopen is ook erg belangrijk. Een oefening waarbij je heel het lichaam uitrekt, is deze: sta op de tippen van je tenen en strek je zo ver mogelijk uit. Doe dit 3 keer.

Stel concrete doelen. Het helpt wanneer je voor jezelf een duidelijk plan opmaakt. Zo kan je zeggen ‘ik ga op dinsdag na het werk een half uur joggen'. Eens je voor jezelf een concreet plan hebt, zal je meer gemotiveerd zijn om ook echt te gaan joggen op dat moment. Ook slecht weer mag je niet tegenhouden. Voorzie een regenjas en ga er voor!

Lopers in groep_326999045.jpg

Lopen met een doel voor ogen is een extra motivatie! Via deze link kan je alle loopevenementen terugvinden in België. Is er eentje bij je in de buurt? Twijfel niet langer en schrijf je in!

Ga je liever voor een extra uitdaging? Dan zijn urban trails misschien iets voor jou! Dit zijn loopevenementen in grote steden waarbij je langs unieke plaatsen komt. Naast een sportieve inspanning, ga je dus ook op ontdekkingstocht door de stad. Zo kan je kantoorgebouwen, concertzalen of zelf discotheken met bijhorende aanmoedigende muziek doorkruisen. Tijdens de tocht zijn er voortdurend dingen te beleven, wat het dus een buitengewone ervaring maakt.

De komende maanden zijn er urban trails in verschillende steden. Er zijn steeds twee afstanden die je kan lopen: Een korte afstand van 5 of 6 kilometer en een grotere afstand van 10 kilometer.

  • Hasselt 10/06
  • Brussel 23/06
  • Mons 20/10
  • Brugge 10/11
  • Mechelen 14/12

Met de start van het mooie weer is dit het ideale moment om je loopschoenen van onder het stof te halen je loopvrienden op te bellen! Alvast veel succes en loopplezier gewenst!