boterhammen, lunch, beleg, groenten, spreads

Pimp je boterham

’s Middags geen zin in een boterham met beleg? Door er wat verse groenten aan toe te voegen, of zelf een gezonde spread te maken, geef je het meteen iets extra.
Met wat planning en eventueel wat restjes uit de koelkast kan je de avond ervoor gemakkelijk aan de slag!
Zo kan je elke middag een gezonde maaltijd tevoorschijn halen, zodat je met de nodige energie de middag kan starten!

Belegde boterham_1216677022.jpg

Enkele tips:

  • Ga voor vezels, het zorgt ervoor dat je langer vol zit! Volkorenbrood is een uitstekende keuze.
     
  • Plantaardig beleg heeft een voetje voor. Denk aan spreads zoals guacamole, spreads met rode bieten of radijsjes. Voor een traditionele toets kan je kaas, kip-, kalkoenfilet of vis gebruiken. Heb je graag inspiratie om zelf groentespreads te maken? Check zeker onze receptjes!
     
  • Maak een kommetje met wat sla, kerstomaatjes, komkommer, zoete paprika... en bewaar deze in je koelkast. Je kan dit kommetje meenemen naar het werk om 's middags je boterhammen te beleggen. 
     
  • Gooi de restjes van het avondmaal niet weg. Zowel rauwe als gestoofde groentjes (komkommer, champignons, paprika) of vlees (gebakken kip, rosbief) kan je bewaren om je boterham mee te beleggen.
     
  • Dressing uit de winkel zit vaak vol met toegevoegde suiker en smaak- en kleurstoffen. Je kan deze ook makkelijk zelf maken!

Yoghurtdressing met tuinkruiden: 

Benodigdheden: 250g natuuryoghurt, 1 eetlepel mosterd,  1 eetlepel limoensap, peterselie, bieslook, peper & zout

Meng de yoghurt en limoensap. Voeg mosterd toe en roer goed. Snipper bieslook en peterselie fijn en meng met de yoghurt. Kruid met peper en zout.

Met deze tips in het achterhoofd kan je eindeloos variëren om een gezonde lunch te voorzien. Smakelijk!