dag van de yoga

Internationale dag van de Yoga: begin al maar te stretchen!

Yoga, vroeger was het iets voor monniken die via meditatie en oefeningen één willen worden met hun god. Maar de laatste jaren is het ook bij ons heel populair geworden. Zo populair dat 21 juni is uitgeroepen tot internationale dag van de yoga. Je kan aan yoga doen om te ontstressen en tot rust te komen, of om je lenigheid of conditie te verbeteren. Er zijn veel verschillende soorten yoga. Welke stijl het beste bij jou past is vooral afhankelijk van wat je wil bereiken, maar natuurlijk ook van je huidige conditie. Een oma heeft namelijk niet dezelfde behoeften als de doelman van een voetbalploeg!

Misschien is yoga ook iets voor jou? Probeer het eens uit!

Welke yogavorm past bij jou?

yoga tekening.jpg

Er bestaan veel verschillende vormen van yoga. Niet alleen het aantal Asana’s (dat zijn lichamelijke oefeningen) verschilt, maar ook het tempo, de intensiteit en de plek waar je yoga doet, varieert enorm. Er is dus voor ieder wat wils. Ben je helemaal nieuw in yoga-land en wil je een makkelijk overzicht? No worries, hieronder vind je een lijstje van de populairste vormen. 

Hatha yoga:

yoga hulp.jpg

Deze vorm wordt aangeraden als basisvorm. De verschillende aspecten van yoga komen hier aan bod, waardoor je makkelijk naar een andere vorm kan doorstromen.  Tijdens een les wisselen dynamische en statische poses elkaar af. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de ademhaling.

Yin yoga:
yoga.jpg

Bij yin yoga houden we de posities iets langer aan. Op die manier heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en verleggen. Je focus ligt niet op het aanspannen van spieren, maar net op het ontspannen. Yin yoga is interessant voor mensen met een zittend beroep. Door het vele neerzitten worden bekken en rug namelijk belast. Yin yoga helpt deze terug los te maken.

Ashtanga yoga:
vinyasa.jpg

Ashtanga is ook bekend als vinyasa flow. Het is een dynamische vorm van yoga, waar de houdingen elkaar relatief snel opvolgen. Power yoga is ook een vorm van Ashtanga yoga. De houdingen zelf zijn vergelijkbaar met Hatha yoga, het grote verschil zit vooral in het tempo.

Bikram yoga:
bikram.jpg

Heet, heter, heetst. Dat is wat Bikram yoga anders maakt. Deze vorm voer je namelijk uit in een kamer tussen 38° en 40°C. De les bestaat uit een vaste set van 2 ademhalingsoefeningen en 26 houdingen, bedacht door de uitvinder van deze vorm: Bikram Choudhury. Door de warmte wordt je bloedsomloop gestimuleerd en zweet je wel wat af. Bikram vergt dan ook veel van je lichaam.

Hoe kiezen:

De beste manier om te kiezen is door ze eens te proberen natuurlijk. Zo voel je direct of het iets voor jou is. Probeer dus verschillende lessen uit, liefst ook bij verschillende studio’s. Een lesgever die goed bij je past kan een wereld van verschil maken. Veel studio’s hebben aanbiedingen waar je gedurende een week of 2 alle beschikbare vormen mag uitproberen. Daarnaast vind je op het internet ook een paar leuke korte testjes die je in de juiste richting kunnen sturen.