Meer bewegen, sporten, huishoudelijke taken

Eenvoudig meer bewegen doe je zo

‘Geen tijd’ is één van de meest gehoorde uitvluchten om die sportschoenen niet uit de kast te halen. Gelukkig hoef je niet per se te sporten om gezond te zijn, genoeg bewegen kan voldoende zijn. Het goede nieuws is dat veel huishoudelijke taken je ook aan het bewegen zetten. Een proper huis én je dagelijkse portie beweging in één keer, het kan! 

Poetsende vrouw maakt plezier_1038166885.jpg

Huishoudelijke taken

Dit is meestal niet het leukste werk, maar probeer het positief te bekijken. 

  • Door met de hand af te wassen, verbruik je twee keer zoveel calorieën als bij een vaatwasser. En als je het samen kan doen, kan je er nog een gezellig keuvelmomentje van maken. 
  • 30 minuten stofzuigen kan je vergelijken met 30 minuten trampolinespringen. Zet een muziekje op en dartel door je huis. 
  • Een halfuur het gras maaien is intensiever dan een halfuur golfen. Extra voordeel: je kan achteraf genieten van je mooie tuin.
  • Vegen, dweilen en strijken zijn dan weer goed voor je schouders en biceps. Waarom zou je in de fitness nog met gewichtjes gaan trainen?  
  • Ramen wassen is een lastig karwei. En als je pech hebt, regent het de volgende dag en zie je er niets meer van. Logisch dus dat we het soms wel eens durven uitstellen. Maar met een uurtje ramen lappen verbruik je evenveel calorieën als met een halfuurtje zwemmen. En je hoeft je nadien niet af te drogen! 

Poetsende man toont spieren_1037359471.jpg

Vervoer 

Korte afstanden doen we soms automatisch met de auto. Maar waarom eigenlijk? Fietsen en wandelen zijn niet alleen goedkoper, ze zijn vaak ook even snel én het is beter voor het milieu. Een win-win dus! Heb je het graag iets concreter? Dan spreken deze cijfers voor zich.

Voor een ritje van 2 kilometer verbruikt een persoon van 65 kg ongeveer

  • 2 kcal met de auto
  • 46 kcal op de fiets
  • 86 kcal te voet 

Volgende keer misschien twee keer nadenken voor je in de auto springt?