Aan de slag met de nieuwe voedingsdriehoek

De nieuwe voedingsdriehoek, wat betekent dat voor jou?

Anders, maar toch vertrouwd, gemakkelijk te begrijpen en duidelijk. Dat is de nieuwe voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Met simpele kleurencodes toont het waar je veel van mag eten, en wat je best minder vaak op het menu zet. In het filmpje dat je ook onderaan deze blog vindt, wordt de nieuwe driehoek stap voor stap uitgelegd. Zo ben je weer helemaal mee!

GL-voedingsdriehoek.png

Aan de slag

De nieuwe voedingsdriehoek vertrekt van drie basisprincipes. We leggen de principes even voor je uit, en om het extra gemakkelijk te maken, geven we er ineens wat recepten bij!

  1. Eet meer plantaardige en minder dierlijke producten
    shutterstock_587816735.jpg

Experts zijn het erover eens: een voedingspatroon dat voornamelijk gebaseerd is op plantaardige producten is de gezondste keuze. Zowel voor je lijf als voor het milieu. Een win-win dus! Dat betekent niet dat iedereen nu plots vegetariër moet worden. De voedingsdriehoek laat plaats voor vlees, maar moedigt aan om er bewust mee om te springen. Ga dus voor kleinere porties en probeer vooral minder rood en bewerkt vlees te eten. En waarom eens geen alternatieve eiwitbron proberen zoals peulvruchten, noten of tofu?

Wil je graag meer plantaardig eten? Wij hebben een mooi aanbod van vegetarische recepten

  1. Eet zoveel mogelijk niet-bewerkte producten. Ultrabewerkte producten zijn goed als guilty pleasure, maar maak er geen dagelijkse kost van.

shutterstock_535637989.jpg

Het is een publiek geheim, maar kant-en-klare producten kun je moeilijk gezond noemen. Ze bevatten meestal veel suiker, zout en (verzadigd) vet. Veel calorieën dus, en maar weinig vitamines, mineralen of vezels. Nochtans grijpen we er steeds meer naar: chips, frisdrank, pizza, lasagne koekjes, snoep… De oplossing? Kook zoveel mogelijk zelf. Het is geen garantie op een gezond voedingspatroon, maar het heeft als voordeel dat je meestal vertrekt van verse of weinig bewerkte producten. Denk je dat je hier veel tijd voor nodig hebt? Wij bewijzen dat het kan in maximaal 30 minuten! Bekijk dus zeker eens de recepten.

  1. Verspil geen voedingshutterstock_653743042.jpg

De gemiddelde Vlaamse consument verspilt tussen de 15 en 23kg voedsel per jaar. Dat is niet alleen slecht voor onze portemonnee, ook onze planeet lijdt eronder. Eén van de basisprincipes van de nieuwe voedingdriehoek is dan ook: verspil geen voeding en matig je consumptie. 

Hoe doe je dat nu concreet? We helpen je op weg met maar liefst 13 tips! 

De nieuwe voedingsdriehoek helemaal uitgelegd